Ga naar de hoofdinhoud

4. We werken in een tweestappenplan

Van "Uw huis verwarmen met groene warmte"

Ga naar het project

De toekomst laat zich moeilijk voorspellen. Zeker is dat de techniek zich snel ontwikkelt. Dat geldt ook voor energiebronnen. Apparaten die nu nog erg duur zijn, zakken zeker in prijs dalen als ze vaker worden verkocht. Zoals accu’s om stroom in op te slaan. Daardoor weten we voor veel soorten huizen nog niet hoe je die in de toekomst het beste kunt verwarmen. We adviseren eigenaren daarom een aanpak in twee stappen:

1.     Neem nu maatregelen waar je nooit spijt van krijgt, zoals isoleren en zonnepanelen plaatsen.

2.     Is bijvoorbeeld uw cv-ketel stuk? Bekijk dan of het betaalbaar is om aardgasvrij te worden. In een huis dat niet zo goed geïsoleerd is, kan het verstandig zijn om nu een zuinige cv-ketel of een hybride warmtepomp te kopen. En als die over 15 jaar aan vernieuwing toe is, kijkt u opnieuw of aardgasvrij aantrekkelijk is.

Wat vindt u hiervan? Spreekt u dit aan?

Reacties(46)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van Andre Steffens
Geplaatst door:Andre Steffens
5 jaar geleden
Ik heb een paar jaar geleden voor veel geld zonnepanelen laten plaatsen die gezamenlijk per jaar ruimschoots voldoende stroom opleveren voor ons hele gezin, echter....ik kan het niet (eenvoudig en betaalbaar) opslaan waardoor ik dus toch nog veel extra elektra moet betrekken van het net wat me ook weer extra kosten geeft! Eigenlijk zou ik best van het net af willen maar de opbrengst van zonnepanelen is dermate wisselend dat dit niet mogelijk is , ik zou graag een oplossing zien om de panelen ook op andere momenten (bv. in de winter en 's nachts) stroom te laten leveren zodat we er echt iets aan hebben , nu is het eigenlijk geen oplossing maar meer een "lapmiddel" wat voor veel geld nog steeds geen oplossing brengt , misschien kunnen we dit middel, net als windmolens beter niet grootschalig gaan toepassen daar het geen continue energie levert en we dus nog steeds een "andere" bron nodig hebben die wel continu oplevert. Misschien moeten we met z'n allen toch meer aandacht vragen voor echt groene ..en..continue stroom nml. via kernenergie. Dit vervuilt ons landschap niet en werkt altijd , dag en nacht en ook in de winter...! Ik denk ook dat dit uiteindelijk beter betaalbaar en efficienter is dan al die andere "lapmiddeltjes"
    Profiel van Jan Barelds
    Geplaatst door:Jan Barelds
    5 jaar geleden
    @Andre Steffens de negatieve kanten van kernenergie vind ik wel iets om goed rekening mee te houden. Ik vraag me ook altijd af of de kosten voor langdurig risico beheersing wel worden meegenomen in de berekeningen. Het lijkt mij daarom verstandig nog een aantal jaren uit te trekken voor onderzoek. Onderzoek op niveau naar alternatieven (TNO etc.) of verbeteringen met minder negatieve kanten. Nog een jaar of vijf? In de tussentijd kunnen de inwoners van HK, gestimuleerd door de overheden, er lekker op los isoleren.
      Profiel van Andre Steffens
      Geplaatst door:Andre Steffens
      5 jaar geleden
      @Jan Barelds Over de negatieve kanten en hoge kosten van zonnepanelen , windmolens , bio-massa en warmtepompen is ook niet al te lang over nagedacht maar (te) snel klakkeloos ingevoerd..! Als we nu (weer) te lang wachten met kernenergie missen westraks echt de boot en zijn we te laat en is ons landschap en milieu echt verpest. Dus niet wachten maar actie.
        @Jan Barelds De negatieve gevolgen van kernenergie? Dat ligt er maar net aan welke soort je bedoeld. De meest gebruikte centrales nu zijn allen gebaseerd op kernsplitsing met als gevolg radioactief afval. In Frankrijk draait nu een centrale die gebaseerd is op kernfusie. Daarbij komt geen radioactief afval vrij. Maar je kunt enkel bij deze stap komen als je ervaring opdoet. Frankrijk heeft dat in de afgelopen jaren gedaan. Als we nu steeds maar wachten met kernenergie dan komen we ook nooit bij de kernfusie (gelijk aan de zon).
          @Andre Steffens In de toekomst moet het volgens mij mogelijk zijn om van je overschot via Elektrolyse waterstof te maken. Die kan je opslaan en vervolgens gebruiken om met dit gas de kachel op te stoken. Er zijn ook accu systemen te koop, maar die zijn nogal brandgevaarlijk, althans de Lithium ion batterijen.
            Profiel van Ferdinand Pronk
            Geplaatst door:Ferdinand Pronk
            5 jaar geleden
            @Henny Van de Kraats Zodra opgewekte stroom tegen redelijke kosten kan worden opgeslagen, worden zonnepanelen inderdaad nog aantrekkelijker. De ontwikkelingen gaan snel en accu's etc. worden steeds betaalbaarder. Overigens: Milieucentraal heeft een overzicht met tips om een maximaal rendement uit zonnestroom te halen. https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/zonnepanelen/salderingsregeling-voor-zonnepanelen/#Slim-gebruik-van-je-eigen-zonnestroom Voor wat betreft kernenergie: het is vooral een politieke keuze of we die bron (meer) gaan inzetten. En dat is een lastige afweging. Voor de korte termijn is het in ieder geval geen oplossing. En gezien de urgentie om de klimaatverandering te beperken, moeten we vooral niet afwachten, maar maatregelen nemen die wel beschikbaar en haalbaar zijn.
            • 1 like
            Profiel van Rien Eyk
            Geplaatst door:Rien Eyk
            5 jaar geleden
            Wat vergeten wordt is dat een warmtepomp pas zin heeft bij een goed geïsoleerd huis, dus ook het dak. Een dak isoleren is erg duur evenals de warmtepomp zelf, die overigens ook weer extra energie kost. Voor huizen uit de jaren '70 is dat al gauw een kostenpost van circa € 20.000. Als extra zonnepanelen wil leggen om gestegen elektrakosten op te vangen ben je nog eens € 5000 kwijt. Dat zijn kosten die niet makkelijk op te brengen zijn voor een huiseigenaar, ook niet met subsidie. De grootverbruikers van energie zouden extra belast kunnen worden onder het motto de vervuiler betaald. Daar zit een grote reductie mogelijkheid, die dan niet nodeloos op de inwoners wordt afgewenteld. Energiereductie moet voor iedereen gelden, dus neem die verplichting maar op in de omgevingsvergunning. Energiereductie zal ook betaalbaar moeten zijn voor bestaande woningen. Geef eens aan hoe dat gerealiseerd wordt.
              Profiel van Ferdinand Pronk
              Geplaatst door:Ferdinand Pronk
              5 jaar geleden
              @Rien Eyk Energiebesparing en overschakelen op duurzame energie wordt op veel terreinen aangepakt. Dat geldt ook voor bedrijfsleven, mobiliteit, etc. Wij geven in al onze adviezen aan dat je pas aan een warmtepomp moet beginnen als je huis uitstekend is geïsoleerd. Bovendien moet de verwarming dan vaak worden aangepast naar een lage temperatuursysteem. Dat ligt nu alleen voor recent gebouwde huizen voor de hand. Een heel handig hulpmiddel om te bepalen wat in welk type woning een slimme aanpak is staat in het stappenplan van het duurzaam bouwloket.
                Profiel van Bart Piersma
                Geplaatst door:Bart Piersma
                5 jaar geleden
                Inderdaad geen duidelijkheid over de toekomst, idealen van aardgasvrij worden lang niet gehaald omdat dit nu nog een te grote investering is. Ook bij nieuwbouwprojecten wordt er gesproken over gauw 40.000 extra per woning. De overheid loopt ver achter met gestelde doelen. Zeker niet ons huidige aardgasnet afbreken. Kortom kijk wat er nu haalbaar is voor een ieder, en zelf zie ik ook de meeste kans voor waterstofgas.
                  Profiel van Ferdinand Pronk
                  Geplaatst door:Ferdinand Pronk
                  5 jaar geleden
                  @Bart Piersma Het mooie van nieuwbouwwoningen is dat ze (bijna) energieneutraal zijn. En dus een energierekening hebben van '0' euro. Dat is ook wat waard. Plus het prettige gevoel dat je het klimaat niet belast natuurlijk. Bij bestaande woningen is energieneutraal vaak niet mogelijk en dan is kijken wat haalbaar is voor iedereen een goed idee.
                    @Ferdinand Pronk uhum. Een woning die in 2020 opgeleverd is met een maandverbruik van 1000 Kw vind ik.peraoonlijk niet nul op de meter🤔
                      Profiel van Ferdinand Pronk
                      Geplaatst door:Ferdinand Pronk
                      5 jaar geleden
                      @Inge Kaandorp Dat is zeker niet de bedoeling. Ik wil er graag meer over weten. Kunt u me mailen via duurzaam@hollandskroon.nl, dan kunnen we misschien een belafspraak maken?
                        Profiel van Jan Barelds
                        Geplaatst door:Jan Barelds
                        5 jaar geleden
                        Volgens mij draait het allemaal om een leefbaar klimaat in de toekomst. Parijs zegt: "Opwarming aarde mag niet hoger worden dan 2 graden en we moeten streven naar max 1,5 graden" De temperatuurstijging wordt veroorzaakt door gassen in de atmosfeer. CO2 en meer van dat soort gassen. En daarom moet iedereen, dat is elk land, de uitstoot van die gassen terugdringen; minder vervuiling veroorzaken. Daarom moet ieder land de volgende milieu sparende stap in deze zetten. Stook je nog met bruinkool? ga over naar steenkool. Stook je nog met steenkool? ga over naar gas. Stook je nog met gas? zoek de eerste volgende realiseerbare mogelijkheden. En zie niet in wrok om naar de buren die nog niet zo ver zijn als wij, maar probeer een voorbeeld te zijn.
                        • 1 like
                        Profiel van Ferdinand Pronk
                        Geplaatst door:Ferdinand Pronk
                        5 jaar geleden
                        @Jan Barelds Dank voor deze duidelijke uitleg.
                          Ik ben het wel eens met de gegeven tekst. Het laat de keuze bij de bewoner en bij de ondernemer. Allemaal kunnen we een stukje van de verantwoordelijkheid nemen. In onderstaande reacties worden algemeenheden genoemd, die zeker ook hout snijden, maar die kritische opmerkingen moeten er niet voor zorgen dat op individuele basis het besluit valt om dan maar niets te doen. Kijk naar de mogelijkheden die er zijn en kies wat het beste past. Laten we er met zijn allen voor zorgen om een bijdrage, hoe klein misschien die ook zal zijn, te leveren en het mogelijk maken voor de toekomstige generaties op een leefbare aarde te kunnen wonen.
                            Profiel van Ferdinand Pronk
                            Geplaatst door:Ferdinand Pronk
                            5 jaar geleden
                            @Arie en Janny Hagoort De Wit Dank voor uw reactie
                              Ik begrijp nog steeds niet waarom aardgasvrij zo aantrekkelijk is? In Duitsland krijgen de inwoners subsidie om zich te laten aansluiten op het aardgasnetwerk. Binnen Europa zijn er zoveel verschillende maatregelen, iedereen gaat voor zichzelf, zonder dat dat nu zoveel beter is. Wij van het gas af, Duitsland sluit juist aan. een cv-ketel vervangen = 1.600 inclusief montage door een erkend instalateur. een Hybrid Plus 40-5c van Remeha 5.200 EXCL montage en cv ketel. de cv ketel komt er dan dus nog bij (je wilt hem immers vervangen) is bij elkaar 6.800. Installatie van het systeem samen zal wel rond de 1000 zitten, totaal al 7.800 en dan is het maar afwachten of de subsidiepot van de overheid niet leeg is, want garantie heb je niet. De subsidie (als er dus nog in het potje zit) bedraagt 1.700, blijft er dus nog 6.100 aan de strijkstok hangen, een hoop geld.
                              • 3 likes
                              Profiel van Kees Zwirs
                              Geplaatst door:Kees Zwirs
                              5 jaar geleden
                              @Inge Kaandorp Ja ik kom op hetzelfde rekensommetje uit. Dan ben je nog niet van t gas af. Wel ben je in ieder geval in de winter voorzien van een warmtebron die werkt. Verder gaat je gasgebruik natuurlijk naar beneden maar ga je wel weer meer stroom verbruiken. Moeilijk, moeilijk
                                Profiel van Ferdinand Pronk
                                Geplaatst door:Ferdinand Pronk
                                5 jaar geleden
                                @Inge Kaandorp We gaan van het aardgas af om de klimaatverandering tegen te gaan. Duitsland subsidieert mensen die nu nog op stookolie verwarmen om als tussenstap aardgas te gaan gebruiken. Maar ook Duitsland gaat in 2050 van het aardgas af. Het hybride systeem vraagt inderdaad een forse investering. Wellicht is het een optie om voor het elektriciteitsgebruik zonnepanelen te plaatsen? De besparing wordt dan groter, maar dat geldt helaas natuurlijk ook voor de investering. Duurzaam bouwloket kan gratis en onafhankelijk adviseren https://www.duurzaambouwloket.nl/stappenplan
                                  @undefined zonnepanelen werken niet dekkend in de winter. En dan heb je ze het hardste nodig. Wij hebben ze wel, maar als in 2023? de teruglevering eraf gaat, heb je in de winter niet veel aan je zonnepanelen.
                                    @Ferdinand Pronk klimaatverandering bestaat al sinds "the big bang" en is niet te stoppen. De industriële revolutie en de ontwikkelingen die er op gevolgd zijn zorgen voor een versnelling. Natuurlijk moet er iets gebeuren, dat mag duidelijk zijn, maar stoppen? Dat is een utopie.
                                      Profiel van Ferdinand Pronk
                                      Geplaatst door:Ferdinand Pronk
                                      5 jaar geleden
                                      @Wil Ooms-van der Reijden Er is inderdaad een voorstel om de salderingsregeling vanaf 2023 tot 2031 geleidelijk af te bouwen. Milieucentraal heeft berekend dat zonnepanelen ook dan nog interessant zijn: https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/zonnepanelen/salderingsregeling-voor-zonnepanelen/
                                        Wij doen het voor ons zelf en niet voor de gemeente. Die laat energieslurpende datacenters, kassen bij bosjes toe en wij moeten boeten voor die giganten. Het is dat de accu's om zonnewarmte op te slaan nog te duur zijn, anders hadden wij al van het gas en Liander af geweest.
                                        • 3 likes
                                        Profiel van Ferdinand Pronk
                                        Geplaatst door:Ferdinand Pronk
                                        5 jaar geleden
                                        @Wil Ooms-van der Reijden Zelfvoorzienend worden is inderdaad een prima reden om maatregelen te nemen. Gelukkig gaan de ontwikkelingen met accu's snel.
                                          Profiel van Nico Rustenburg
                                          Geplaatst door:Nico Rustenburg
                                          5 jaar geleden
                                          ik denk dat wij als inwoners van Hollands kroon ons voorlopig nog helemaal niet druk hoeven te maken over gas vrij maken van onze woningen en dure warmte pompen moeten aanschaffen , zeker zolang als die grote kassen complexen met alleen maar enkel glas het gas er nog miljoenen kuubs er uit spuwen of het niks is , en heel Groningen staat te beven vanwege dat gigantische gas verbruik en dan moeten wij als inwoners maar dure warmtepompen aanschaffen ??? laten nu eerst de groot verbruikers maar eens iets gaan doen om aardgas vrij te worden en dan de klein verbruikers want wat wij met zijn allen in gemeente Hollands kroon aan gas verbruiken is maar een druppel op een gloeiende plaat in verhouding met d e kassen , en dan nog de nu voorlopig 2 data centers van nu , en straks worden dat 7 data centers die alle energie verbruiken die de windmolens opwekken en zelfs daar redden ze het niet mee , ik snap gemeente Hollands kroon echt niet hoor , aan de ene kant willen ze een groene gemeente zijn en andere kant laten ze energie verslindende bedrijven toe die zoveel energie opslurpen dat er gewoon geen redden meer aan is , en dan aan de inwoners even vragen de energie problemen op te lossen door dure aanpassingen te gaan doen , ik ben absoluut voor energie besparingen hoor doe daar ook genoeg aan , maar zoals Hollands kroon deze energie slurpende bedrijven lekker toelaat ontmoedigt mij dit toch zeer om helemaal gasvrij te worden , en zal ik dan ook zeker niet voorop lopen om een warmte pomp te nemen eerste de kassen gasvrij dan kan Groningen ook weer rustig slapen zonder aardbevingen
                                          • 5 likes
                                          @Nico Rustenburg een tijdje terug (ik denk zo'n 2 jaar geleden) sprak ik iemand die werkt op AgriportA7. De kassen worden in hoofdzaak voorzien van energie uit de grond,, de zogenaamde geothermie, aardwarmte. https://www.agriporta7.nl/energiebedrijf-ecw-netwerk-bv/ AgriportA7 en de datacentra werken samen, iets met koeling en warmte delen ofzo (ik vind de techniek te ingewikkeld). Ik las overigens van de week ook een artikel dat door de datacenters veel drinkwater verbruikt wordt. Hierdoor kan een tekort ontstaan. Een tekort aan ons drinkwater dus, helemaal met de uitbreiding van datacenters die in de planning staan.
                                          • 1 like
                                          Profiel van Nico Rustenburg
                                          Geplaatst door:Nico Rustenburg
                                          5 jaar geleden
                                          @Inge Kaandorp dan denk ik dat degene die je sprak niet helemaal goed op de hoogte is , want als je heel simpel kijkt naar de grote rookgasafvoer pijpen ( die bij alle kassen complexen aanwezig zijn )wat die voor een gigantische rookgas wolken uit stoten , zeker als het wat kouder weer is zoals laatst in die strenge winterweek van februari dan ontwikkelen ze gewoon een dikke bewolking van de rookgassen , en dan weet zelfs een leek dat dit echt niet door aardwarmte komt , en ook niet van de restwarmte van de data centers , want die warmte is helemaal nihil , ook heel logisch kassen met slechts enkel glas verwarm je echt niet zomaar
                                            Profiel van Ferdinand Pronk
                                            Geplaatst door:Ferdinand Pronk
                                            5 jaar geleden
                                            @Nico Rustenburg De transitievisie warmte gaat over woningen en mkb-bedrijven. De industrie en landbouw moeten ook richting aardgasvrij, dat loopt via andere trajecten. We adviseren overigens om terughoudend te zijn met het aanschaffen van een warmtepomp. Die is alleen rendabel bij goed-geïsoleerde woningen en in combinatie met een lagetemperatuur afgiftesysteem, zoals speciale radiatoren en vloerverwarming. De hybride warmtepomp is vaak wel een interessante optie. Die kost een stuk minder, werkt meestal op elektriciteit en schakelt voor warm tapwater en op zeer koude dagen de cv in. Scheelt veel in de co2 uitstoot. https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/duurzaam-verwarmen-en-koelen/hybride-warmtepomp/
                                              @Nico Rustenburg de persoon die ik sprak zat bij de bron, bij ECW, dus erg goed op de hoogte. Een 100% dekking is er inderdaad niet. Ik ben bekend met de wolken waar je naar verwijst, heb jaren lang niet genoten van de oranjegekleurde wolken ipv sterren.
                                                Isoleren en zonnepanelen en bewust gebruik van energie zijn nu haalbaar. Een goede eerste stap.
                                                • 2 likes
                                                In de toekomst kijken valt niet mee. het is ook nog best mogelijk dat we groen gas gaan krijgen, Waterstof of zoiets. Dus huizen nu van het net afhalen zou zo maar later een verkeerde beslissing kunnen zijn. Als de hele wereld accu's nodig heeft krijg je de vraag of de grondstoffen daarvoor nog voorhanden zijn. De keuzes die je nu maakt kunnen zomaar de verkeerde zijn. Dus sommige beslissingen maar niet te overhaast nemen
                                                • 3 likes
                                                Profiel van Ferdinand Pronk
                                                Geplaatst door:Ferdinand Pronk
                                                5 jaar geleden
                                                @Alex Jan Wittink Klopt helemaal. Daarom adviseren we om maatregelen te nemen waar je geen spijt van krijgt, ook als er waterstof oid komt. Duurzaam Bouwloket kan daar goed over adviseren, ook over subsidies en aantrekkelijke leningen. https://www.duurzaambouwloket.nl/stappenplan
                                                  Totaal aantal likes: 5, totaal aantal dislikes: 4
                                                  . Je kunt niet langer reageren op ideeën in Uw huis verwarmen met groene warmte. Je kunt niet langer reageren op ideeën in Uw huis verwarmen met groene warmte

                                                  Delen

                                                  Geplaatst door

                                                  Huidige status

                                                  In overweging