Hoe ziet het buitengebied van Hollands Kroon er in 2040 uit?
Van "Hoe ziet uw dorp er in 2040 uit (Omgevingsvisie)?"
Ga naar het project

Het buitengebied van Hollands Kroon bestaat uit verschillende landschappen, allemaal met een eigen ontstaansgeschiedenis. De agrarische sector staat niet stil en wil graag innoveren. Maar er wordt ook aandacht gevraagd voor de natuur en we moeten we ons aanpassen aan het veranderende klimaat. Als dorpen nog gaan groeien met meer woningen of bedrijven, dan moet dat ook ingepast kunnen worden. Hoe denkt u hierover? Wat vindt u belangrijk voor het buitengebied? Laat uw reactie hieronder achter.
Reacties(9)
Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van Gitta Visser
Geplaatst door:Gitta Visser
4 jaar geleden
Goedemorgen,
Goede ideeën heb ik hier gelezen. Als niet agrariër wonend in het buitengebied heb ik het volgende punt: in het kader van een gezond en comfortabel woon- leefklimaat ( fysieke omgeving) zou ik graag willen dat de gemeente Hollands Kroon spuitvrije zones instelt voor woningen die binnen een straal van 50 meter van een te bespuiten perceel liggen, de zogenaamde ‘worst -case lokaties’. Er is momenteel weinig tot geen juridische wetgeving die omwonenden van deze lokaties beschermt tegen de nadelige gevolgen van het gebruik van gewasbescherming. Wel is het voor nieuwbouwprojecten geregeld.
Graag zou ik met boeren/ telers/gemeente willen kijken naar wat mogelijk is om zowel de agrariër als niet agrariër in het buitengebied gezond en prettig te laten wonen/ leven. Rekening houdend met ieders belang, met begrip voor elkaar.
Mvg,
G. Visser
Profiel van Justin de Weert
Geplaatst door:Justin de Weert
5 jaar geleden
Ik zou het heel leuk vinden als op Wieringen agrariërs gestimuleerd gaan worden om de ouderwetse "woalkes", ofwel tuinwallen, terugbrengen op hun erven.
Gezien deze er vroeger veel waren en ook nog steeds te zien zijn op een aantal plekken, is het mooi als deze zoveel teruggebracht kunnen worden. Dit zal het landschap nog kenmerkender maken. Naast het kenmerkende aspect is het voor toeristen ook mooi om te zien en voor alle mensen die langsrijden is het ook een eye-catcher. Immers, op Texel is het een fenomeen.
Wellicht dat het dus een mooie aaanvulling zou zijn op het toeristische karakter op Wieringen, maar ook voor het cultuur-historische karakter. Dit kan dan weer op verschillende manieren uitgeput worden.
Profiel van Tine van den Berg- van Ekeren
Geplaatst door:Tine van den Berg- van Ekeren
5 jaar geleden
@Justin de Weert Ik vind dit een heel mooi idee; cultuurhistorisch past het op Wieringen.
Profiel van Eldert de Vries
Geplaatst door:Eldert de Vries
5 jaar geleden
In de afgelopen 10/15 jaar is de Wieringermeer totaal verandert, kassen, Agriport, datacenters en het windmolenpark. Dat heeft grote gevolgen gehad voor de leefomgeving, vooral als je daar dicht in de buurt woont. Dit is allemaal tot stand gekomen door vele wijzigingen en aanpassingen in de omgevingswet.
Dit alles geeft grote verstoring in het landschap, hierdoor zijn ook diverse agrarische verplaatst. Er is een duidelijke tendens dat er kleine bedrijven verdwijnen en de grotere uitgroeien tot grote ondernemingen, zo ontstaan er veel meer verkeersbewegingen op de meest veel te smalle wegen in de Wieringermeer. Het is niet meer zo dat het land direct rond de boerderij van de ondernemers ligt, dit geeft veel landbouwverkeer op de smalle wegen. Daar zal ook goed naar gekeken moeten worden in de komende jaren, er is nu nog veel begrip, maar het kan niet zo blijven, er ontstaan veel gevaarlijke situaties. Dan de bewoning in het buitengebied van de Wieringermeer, dat waren de boeren en arbeiders die op de diverse boerderijen de kost verdienden. Maar dit is in de loop der jaren volledig veranderd, diverse boerderijen kwamen leeg te staan en worden nu particulier bewoond. Daar moet meer aandacht voor komen zodat de harmonie in het buitengebied blijft bestaan. Wat dat betreft mag er wel eens serieus gesproken worden met de particuliere bewoners van buitengebied, want het worden er in verhouding steeds meer. Als bewoner ben je aan veel regels gehouden, en zijn er op woningbouw gebied bijna geen mogelijkheden, dit in tegenstelling tot andere provincies. Daar wordt het buitengebied opgewaardeerd door op diverse plaatsen mooie woningen te bouwen, hierdoor wordt ook veelal de bestaande oude bedrijfsgebouwen opgewaardeerd.
Laten we denken in kansen en mogelijkheden, zoals het nu ontwikkeld gaat het de verkeerde kant op.
Samen werken en leven in aantrekkelijk leefbaar en sociaal buitengebied, met kansen voor een ieder
Profiel van Tine van den Berg- van Ekeren
Geplaatst door:Tine van den Berg- van Ekeren
5 jaar geleden
Beste Carla,
Kun je mij antwoord geven op de vraag wat er precies met de Hartweg gaat gebeuren in 2022? Ik heb op de site gekeken, maar vond het niet. Ik wil graag weten of er nieuwe rotondes komen ( Valbrugweg/ Hartweg) ( Zwarteweg/ Hartweg). Of er verharding naast de Hartweg komt, of er een bollenlint langs de Hartweg kan worden aangeplant ( i.v.m. voedsel voor in insecten in het voorjaar), of het maaibeleid zodanig wordt aangepast dat er voldoende beplanting blijft staan na een maaibeurt en niet alles steeds wordt weggemaaid.
Wanneer er nieuwe rotondes komen, zou ik deze graag beplant zien worden door de firma Spaansen ( zij gaan ook de andere twee rotondes bij Winkel beplanten). Het zou zo mooi zijn om onze gemeente op de kaart te zetten als het mooiste en meest uitgebreide bollengebied van Nederland. Bij beplantingsactiviteiten kunnen jullie het Clusiuscollege in Schagen etc om hulp vragen!
Profiel van Tine van den Berg- van Ekeren
Geplaatst door:Tine van den Berg- van Ekeren
5 jaar geleden
@Tine van den Berg- van Ekeren Ik probeer mee te denken maar vind het ook fijn wanneer ik een reactie krijg. Of is deze nog in de maak??
Profiel van Marco Ton
Geplaatst door:Marco Ton
5 jaar geleden
@Tine van den Berg- van Ekeren Beste Tine, Deze vraag staat uit bij de projectleider. Zodra ik een antwoord heb ontvangen, laat ik het weten.
Profiel van Tine van den Berg- van Ekeren
Geplaatst door:Tine van den Berg- van Ekeren
5 jaar geleden
@Marco Ton Fijn Marco! Ik hoop dat ik de reactie/ antwoord op mijn vraag ook via de mail ga ontvangen.
Gr Tine van den Berg.
Profiel van Ruud de Vroome
Geplaatst door:Ruud de Vroome
5 jaar geleden
In onze gemeente is het buitengebied het grootste gebied. Het is het werk en leefgebied van vele inwoners. Het gebied moet ook wel een goed gebied zijn om te leven en te recreëren. Omdat hierbij het landschap een duidelijke rol speelt samen met soms de tegen gestelde belangen van de bewoners. De agrariërs moet voldoende ruimte krijgen voor de bedrijfsvoering van het bedrijf. Maar er dient wel rekening worden gehouden met de andere bewoners en gebruikers van het gebied.
Verdozing van het landschap moeten worden voorkomen. Daarbij valt te denken aan aan inpasbaarheid in het landschap van schuren en bedrijfsgebouwen. Het alleen groen schilderen van deze gebouwen is niet voldoende. Te denken valt aan een plicht om bomen rond deze gebouwen te planten.
Ook dient met de biodiversiteit rekening te worden gehouden. Akkerranden dienen worden ingesteld. Ook met het maaibeleid van bermen en slootkanten dient rekening te worden gehouden met het broedseizoen van vooral de slootkant. Het maaisel dient te worden afgevoerd, zodat de grond daar niet wordt verrijkt. Bij de bermen is de verkeersveiligheid van belang.
Er dienen dwingen richtlijn ten aanzien de verkeersveiligheid en de leefbaarheid van de wegen tijdens het oogsten planten en bewerken de de akkers. Men dient te aller tijden de wegen begaanbaar te houden en te zorgen dat de wegen direct na deze activiteiten worden schoongemaakt. Ook dienen men verplicht te worden de vervuilde stukken weg met borden en knipperlichten te worden gemarkeerd.
In het buitengebied moet ook de term plattelandswoning te worden ingevoerd. Dit om aan te geven dat men in een gebied woont waar je als bewoner rekening moet houden met de werkzaamheden van de boeren.
Delen
Geplaatst door
Huidige status
Gezien
