Ga naar de hoofdinhoud

Concept ontwerp traject Molenweg - Van Ewijcksvaart

Van "Verbeteren verkeersveiligheid traject Molenweg - Van Ewijcksvaart"

Ga naar het project

Op deze plek kunt u meedenken en een reactie achterlaten wat u goed of niet goed vindt aan het ontwerp, en of u vindt dat er nog zaken aangepast of bijgevoegd moeten worden in het ontwerp. 

U kunt het ontwerp (2 delen) hiernaast via het PDF bestand downloaden.

Reacties(17)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van Jaap de Lange
Geplaatst door:Jaap de Lange
5 jaar geleden
Wegversmallingen en chicanes geven juist meer kans op ongelukken, zeker als de voorrang niet goed aangegeven is en ook bij mist of bij modder op de weg. Wat er nu al is in de gemeente, wordt slecht schoon gehouden. Je ziet regelmatig kapotgereden markeringspaaltjes bij wegversmallingen. Ook is een snelheidsremmer slecht voor het milieu; remmen en weer optrekken geeft extra fijn stof en geluid. Niet fijn als je bij zo'n punt woont. De wegen zijn nu vooral onveilig voor fietsers. Daarom is het beter niet te kiezen voor snelheidsremmende maatregelen, maar voor gescheiden fietspaden, met een flinke berm tussen de auto's en het fietspad. Dat is veilig en stimuleert ook het toerisme in de regio en daarmee de lokale economie.
    Profiel van Eefje Kuitert
    Geplaatst door:Eefje Kuitert
    5 jaar geleden
    @Jaap de Lange, bedankt voor je reactie. Hoewel een vrijliggend fietspad misschien de ideale situatie is, is dat helaas op deze locatie niet mogelijk binnen de gestelde projectkaders. Op dit moment zijn de voorgestelde snelheidsremmende maatregelen de beste oplossing, een lagere snelheid betekent ook meer comfort voor de fietsers. Een lagere snelheid is over het algemeen beter voor het milieu. Groeten, Eefje
      Profiel van Ferry Stroet
      Geplaatst door:Ferry Stroet
      5 jaar geleden
      Zoals deze route er nu bij ligt is het een uitnodiging om harder te rijden dan wat bedoeld is. Dit gebeurt door lokale mensen als passanten. Het idee van dhr. G. vd Steen is zo gek nog niet alleen dat is ook niet de oplossing omdat men dan gaat denken: ik heb betaald voor dit stukje dus ik mag zelf bepalen hoe hard ik mag rijden. Nee, de oplossing moet echt gezocht worden in handhaving op de snelheid. De beste wijze is door of: flitspalen te plaatsen of traject controle te plaatsen. Tevens zouden er dan enkele herhalingsborden geplaatst kunnen worden. Op dit traject te gaan werken met ongelijke plateaus zou ik erg onverstandig vinden want dit kan weer extra gevaar opleveren en schades aan de voertuigen. Plus de lokale agrarische ondernemer heeft daar ook onnodig last van. Mijn advies zou zijn: plaats een camera voor een traject control op de T-spliting Lotweg/Amsteldijk/ Oosthoekweg met een waarschuwings bord, Eén camera op de T-splitsing Amstedijk/Zwinweg, Eén camera op de T-splitsing Amstedijk /Veerweg en Amsteldijk/ v Ewijckspad. Dat zelfde principe kan je ook doen op de Balgweg. In het begin merk niet gelijk het effect maar vanaf een maand ga je het zeker merken dat er rustiger gereden gaat worden en zeker op langere termijn. Het andere voorkomend effect is dat het sluipverkeer ook zal afnemen. hierdoor keert ook de rust terug in het mooie Ewijcksluis.. Gezien mijn ervaring is dit de beste oplossing! met een vriendelijke groet F. Stroet Verkeers-veiligheidskundige
        Profiel van henny vosbergen
        Geplaatst door:henny vosbergen
        5 jaar geleden
        @Ferry Stroet Op de molenweg hebben we deze mogelijkheden steeds als eerste aangedragen. Evenals een verbod voor sluipverkeer in de spits. Van de gemeente kregen we steeds te horen dat dit handhaven niet mogelijk was. Misschien kun je als verkeers-veiligheidskundige aangeven hoe de flitspalen en/of traject control op de gehele route verwezenlijkt kunnen worden. Over de verkeersveiligheid van de door de gemeente voorgestelde maatregelen zijn de meningen blijkbaar verdeeld. Ik ga ervan uit dat iets beter is dan niets. Er moeten toch onderzoeken zijn over de veiligheid van deze plateau's? Natuurlijk wel vergelijken met de risico's van veel te snel rijden. Over het aantal verkeersbewegingen op de molenweg en de gereden snelheden heeft de gemeente schrikbarende gegevens. Het plaatsen van herhalingsborden (zowel snelheid als inhaalverbod) kan sowieso geen kwaad. Groeten van Henny Vosbergen.
        • 1 like
        Profiel van Eefje Kuitert
        Geplaatst door:Eefje Kuitert
        5 jaar geleden
        @Ferry Stroet, bedankt voor het meedenken! Zoals bij een eerdere reactie hierboven aangegeven, heeft het OM een document gepubliceerd, waarin staat waaraan wegen dienen te voldoen om een flitspaal te kunnen plaatsen. En de wegen in dit project, voldoen hier niet aan. Zoals Henny aangeeft is handhaving door politie inderdaad op deze wegen geen optie en onze BOA's mogen geen rijdend verkeer staande houden. Met het plaatsen van chicanes en kruispuntplateau's voldoen wij meer aan de eisen van een duurzaam veilige inrichting. Groeten, Eefje
          Profiel van Rein Korthof
          Geplaatst door:Rein Korthof
          5 jaar geleden
          De ´sluiproute` wordt ook vaak gebruikt door nietsvermoedende toeristen, die op hun navigatieapparatuur `kortste route´ naar/van Den Helder hebben ingesteld. Wellicht is contact met de aanbieders van navigatiesoftware een optie. En er zouden ´ontmoedigingsborden` langs de A7 bij Wieringerwerf en de N99 bij Westerland kunnen worden geplaatst, bijvoorbeeld met de tekst: Verkeersremmende maatregelen op het traject Slootdorp - Westerland; rijd daarom via Den Oever naar Den Helder´´ .
            Profiel van Eefje Kuitert
            Geplaatst door:Eefje Kuitert
            5 jaar geleden
            @Rein Korthof, de borden langs de A7 voor verkeer naar Den Helder geven afslag Den Oever aan. En we hebben vanuit de gemeente meermaals contact gezocht met de bedrijven achter de navigatiesystemen. Zij werken hier helaas niet aan mee. Theoretisch blijft het ook de kortste route, ook mét snelheidsremmende maatregelen. Met deze maatregelen proberen wij het sluipverkeer te ontmoedigen deze route te nemen. Groeten, Eefje
              Profiel van henny vosbergen
              Geplaatst door:henny vosbergen
              5 jaar geleden
              Is het mogelijk om de versmallingen langer te maken? Bijvoorbeeld met twee paaltjes aan elke wegzijde. Een ander verrassende mogelijkheid is om het eerste deel van de versmalling aan de linkerzijde te zetten.
                Profiel van Eefje Kuitert
                Geplaatst door:Eefje Kuitert
                5 jaar geleden
                @henny vosbergen, bedankt voor je input! Zie onze reactie op de opmerkingen van Ben van der Ploeg. Er zijn goede voorbeelden in de gemeente van werkende chicanes, zoals op de Leekerweg in Barsingerhorn. Groeten, Eefje
                  Ten einde het geheel te bekostigen en heel onaantrekkelijk te maken voor het sluipverkeer, is tol heffen, want de Hollander raak je pas in portemonnee ! En als dat niet wettelijk haalbaar is, dan wellicht op diverse plekken flitspalen en boetes uitdelen ook voor eigen bewoners, want die kennen de weg ook goed en hebben ook wel de neiging iets te hard te gaan!
                  • 1 like
                  Profiel van Eefje Kuitert
                  Geplaatst door:Eefje Kuitert
                  5 jaar geleden
                  @Ger van der Steen, daar heb je helemaal gelijk in! Helaas zitten hier wettelijk haken en ogen aan. Het Openbaar Ministerie heeft een document gepubliceerd waarin staat waar wegen aan dienen te voldoen om een flitspaal te kunnen plaatsen. Geen van de wegen in Hollands Kroon voldoet hieraan. Dan hebben we nog te maken met het feit dat BOA's geen rijdend verkeer staande mogen houden, dus kan de gemeente hier zelf niet handhaven. Volgens Duurzaam Veilig, een initiatief van verschillende Nederlandse overheden, moeten 60 km/u wegen (zoals de Molenweg, Amstelmeerweg, Lotweg en Amsteldijk) zodanig ingericht zijn dat ze "zelfhandhaafbaar" zijn. De politie handhaaft niet op 60 km/u wegen en adviseert om de 100m een drempel/plateau. Dit lijkt de gemeente teveel van het goede en wij denken daarmee te veel overlast te veroorzaken voor o.a. landbouwverkeer. Vandaar dat wij een tussenvariant gezocht hebben. Groeten, Eefje
                    Fijn dat deze plannen er zijn. We wonen hier nog maar kort, en wisten niet dat dit plan er was. We merken dat er hard en veel gereden wordt, dus ik denk dat het streven moet zijn de route zeer onaantrekkelijk te maken, en de snelheid er uit te halen. De middelen waar over gesproken wordt kunnen mijn inziens goed werken, maar dan wel in de juiste uitvoering. Ik merk wel eens op andere plaatsen dat een chicane soms zo flauw van opzet is, dat men er zonder moeite met 80 km/h doorheen stuurt (waardpolderhoofdweg/balgweg). Of dat drempels zo flauw zijn dat het meer het aanzicht van het rode vlak is dat men wat af doet remmen, dan dat het werkelijk nodig is (balgweg/slikkerdijk). Het probleem op deze route is echter dat het voornamelijk sluipverkeer is, dat deze route dagelijks neemt. Zij kennen dan de drempels, en weten dat ze er ook hard overheen kunnen zonder schade . Ik begrijp dat ook trekkers en vrachtwagens als bestemmingsverkeer deze route moeten kunnen blijven nemen, maar ik zou er zeer groot voorstander van zijn stevige drempels te plaatsen, en chicanes met drie paaltjes te gebruiken ipv twee, of de versmalling zo te maken dat er met een personenauto echt niet hard doorgereden kan worden, teneinde de route zo onaantrekkelijk mogelijk te maken. Een toevoeging voor een deel van het traject kan zijn het plaatsen van “broodjes” is de berm. Dan kan men niet meer met hoge snelheid over de huidige ribbels rijden, maar moet men bij een tegenligger (en dat zijn er best wat in de spits) echt stapvoets rijden om met twee wielen over de broodjes te hobbelen. Wij wonen zelf aan de Lotweg, en dat stuk is nu lang en recht genoeg om stevig snelheid te maken. In de tekening lijkt mij de chicane op een voor ons goede plaats om het gasgeven te onderbreken. Mogelijk bij de bocht bij de dijk een extra?
                      Profiel van Eefje Kuitert
                      Geplaatst door:Eefje Kuitert
                      5 jaar geleden
                      @Ben Van der Ploeg We hebben in de gemeente een goed voorbeeld van een krappe chicane waar landbouwverkeer nog doorheen kan, maar waar automobilisten echt af moeten remmen. Dit is op de Leekerweg te Barsingerhorn. Omdat de fietsers er doorheen moeten en omdat we een balans moeten vinden in veiligheid en hinder beginnen we met twee chicanes (aan weerzijde van de weg een versmalling). Uit ervaring is gebleken dat deze, op de goede manier uitgevoerd, remmend genoeg werken. De kruisingsplateau's worden uitgevoerd in een standaard uitvoering voor 60 km/u. Deze gaan we niet verhogen, aangezien er ook veel landbouwverkeer gebruik maakt van de weg en hogere drempels als zeer storend worden ervaren. De grasbetontegels blijven zoals ze nu zijn. Groeten, Eefje
                        De verlichte wegversmallingen op de Amsteldijk voor de bocht naar de Lotweg en evenzo van de lotweg naar de Amsteldijk zou ik dichterbij de bocht brengen of extra plaatsen, als ook vangrail of rood-witte borden in de weg, anders wordt er weer gas gegeven na de wegversmallingen voor de bocht en dus veel overlast bij de Lotweg 46 en Lotweg 19. Mvg Ger van der Steen
                          Profiel van Eefje Kuitert
                          Geplaatst door:Eefje Kuitert
                          5 jaar geleden
                          @Ger van der Steen De versmallingen moeten wel veilig blijven en daarom is het belangrijk dat deze zo overzichtelijk mogelijk zijn. Een plek dichterbij de bocht is onveiliger. Dus daarom is de huidige locatie bewust gekozen. Groeten, Eefje
                            Allereerst: heel prettig dat er verder wordt gegaan met het zoeken naar oplossingen voor het verbeteren van de veiligheid op het beschreven traject. Door de coronamaatregelen tijdens de eerste lockdown is de informatie-avond voor bewoners/omwonenden in februari 2020 niet doorgegaan. Tijdens deze avond zou ook de situatie m.b.t. de ventweg bij de Amsteldijk in van Ewijcksluis worden besproken. Hierover vinden wij nu helaas niets terug in de schetsen. Het risico bestaat namelijk dat haastige chauffeurs de ventweg zullen nemen om de versmalling bij de dijk-weg te ontwijken. Dit gebeurt op dit moment al af en toe, waardoor gevaarlijke situaties ontstaan voor de omwonenden (denk aan: spelende kinderen, voetgangers en fietsers). Om dit probleem te tackelen werd vanuit de gemeente gedacht over het plaatsen van een paal halverwege de ventweg, direct voor ons huis, Amsteldijk 11. Niet prettig, maar ook niet veilig, omdat dit uitnodigt om die paal te omzeilen via het grasveld dat tussen de ventweg en de bovengelegen dijk-weg ligt. Zeer ongewenst uiteraard! Bewoners hebben hierover een ander voorstel ingediend. Hierop hebben wij nog geen reactie ontvangen. Wij hopen dat dit alsnog gebeurt en/of dat bewoners toch ook mondeling hun zorgen kunnen uiten en voorstellen kunnen indienen. Videobellen is corona-proof en kan een alternatief zijn voor de gemiste informatiebijeenkomst! Met vriendelijke groet, P.J. Koopmans en A.I. Koopmans- de Jong
                              Profiel van Eefje Kuitert
                              Geplaatst door:Eefje Kuitert
                              5 jaar geleden
                              @Annemarie Koopmans Wij zijn zeker voorstander van het plaatsen van het paaltje onderaan de weg. We begrijpen de zorgen dat men over het grasveld gaat rijden. De bewoners van de ventweg van de Amsteldijk ontvangen van ons later nog een bericht over de mogelijkheden van een paaltje. Groeten, Eefje.